lördag 18 oktober 2014

Skälla på hunden?


Valpträning, valpträning, valpträning! 
Innan jag skaffade valp så läste och pratade jag mycket om valpträning. Jag ville ha mycket kött på benen för att göra så många rätt som möjligt för det nya lilla livet som skulle flytta hem till mig. 
Jag är för positiva metoder och det är vad jag tror på. Jag vill inte att min hund ska lyda under rädsla och/eller obehag. 

Jag har förstått, efter att ha pratat och läst, att det finns dom som skäller ut sin valp eller även vuxna hund så mycket att den aldrig mer kommer våga göra det felet den gjorde. Alltså skälla ut den på det viset att den blir rädd för dig och blir kuvad. Typ; valpen biter på en sladd = skäller ut den så den typ blir livrädd och därmed aldrig gör det igen. Enkelt att göra kanske, men vad skapar det? Obehag. Även om hunden aldrig mer kommer göra det så är det så orättvist mot hunden som uppenbarligen inte vet om att den inte får göra så.
Jag är för reko metoder och det är ingen reko metod.

Vi kan inte begära att valparna gör rätt om vi inte visar dom den rätta vägen. Då är det vi som inte visat och lärt den tillräckligt bra. Felet ligger hos dig och inte hunden. 

Det är så intressant med alla dessa FB-grupper där man kan läsa om olika metoder att uppfostra en hund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar