lördag 16 augusti 2014

Kärlek och längtan

På ett sätt är detta för mig alldeles surrealistiskt. I så många veckor och månader har jag väntat och längtat (ibland väldigt otåligt!) på att få hem min lilla tjej. 

Jag skulle egentligen få hem en liten tjej i slutet av maj men i den kullen var det bara en tik och hon dog. Jag har skrivit om det tidigare. Det var faktiskt en stor sorg för mig. Tina (min uppfödare) ringde mig en fredag, vädret var vackert och jag stod i fårhagen och hundarna lekte (Dessie och hennes vän Ferdinand). När Tina berättade läget visste jag varken ut eller in - vadå? Död?
Den fredagen spenderade jag med att gråta, vara arg, ledsen och förbannad. Jag hade köpt halsband till henne, leksaker osv. Hon skulle ju komma i början av sommaren och vara med på alla utflykter. Jag ville inte tro att det var sant. Jag har verkligen sörjt denna lilla valp, som jag inte ens har träffat.

Jag som gått och väntat och längtat på att den kullen skulle födas och så blir det inget av det. Redan då hade jag väntat länge tyckte jag. Tina berättade hur som helst att en av hennes andra tikar, Flamman, skulle få en kull som skulle vara leveransklar i augusti, givetvis ville jag ha valp från den kullen och här sitter jag idag och på torsdag ska jag hämta hem henne. 

Det har vart en evig längtan. Först på att den första kullen skulle födas och sedan på Flammans löp, parningen, att magen skulle växa och till sist att valparna skulle födas. Jag kunde inte sluta tänka på att det kanske skulle bli samma med denna kullen, att det antingen bara skulle födas hanar eller att tikarna skulle dö, som tidigare. Jag har tänkt en miljard tankar och mått så dåligt av det. Jag förstår först nu hur dåligt jag mått över det. Tack till Tina på Festivals som stått ut med mina miljarder frågor om löp, tjock mage och allt möjligt. Tack för att jag fått komma och hälsa på alla gånger jag frågat. TACK!

Det är stort för mig att få vara med om detta. Månader av längtan, sorg, lycka, förhoppningar och oro. På torsdag får jag hämta henne. Min valp. Min lilla flicka. Dessies lillasyster. Monstret! 







1 kommentar:

  1. Så fina tjejor! <3 Vill också ha en valpis när jag ser "dina".. Bra att jag kommer få träffa henne mycket :D

    SvaraRadera