söndag 31 augusti 2014

Dag 2; Presentation av mina hundar

Festivals Delilah 
Dessie 

Dessie är mitt livs största kärlek. Hon har stulit mitt hjärta femhundra gånger om och varenda dag med henne gör mig varm. Sitter jag kvar i soffan på nätterna framför datorn ligger hon bredvid mig eller precis under mig på mattan vid soffan, hon är där jag är oavsett vad Niclas gör här hemma. Hon säger aldrig nej till att följa med oavsett om det gäller ner till tvättstugan, ut i skogen eller till affärer. 

Att viltspåra, vara ute i skogen och apportera i vatten är tre av hennes absoluta favoritsysslor. Agility, freestyle/trick och dogparkour säger hon inte nej till heller! 

Jag har ställt ut Dessie två gånger, båda inofficiella. Första gången kom hon tvåa bland veteranerna och andra gången blev hon BIR OCH BIS veteran, även ett hederspris slank med! <3 

Hon har ett hjärta av guld men hon älskar sällan andra hundar. Hon har inga problem men dom tillför liksom inte så mycket i hennes liv, hon klarar sig med människor. Det finns några väldigt väldigt få hundar som Dessie leker med. Bland annat Goldenhanen Ferdinand och Aussieblandningen Felux

Dessie är elva år men är riktigt pigg och frisk! Jag är säker på att hon har många år kvar. För mig är det otroligt viktigt att inte sluta aktivera och träna sina gamla hundar. Dessie hänger med på det jag gör och det är en fröjd att arbeta med henne. 

Den dagen Dessie inte finns längre kommer det för evigt saknas en del av mig. Hon har botat så mycket ångest, hon har hjälpt mig på så många sätt, hon har fått mig att välja rätt vägar. Dessie är den starkaste kärleken jag känt och hur många hundar jag än skaffar i mitt liv kommer ingen kunna mätas med Dessie, aldrig någonsin. Hon är det vackraste jag vet. 






Hennes bokstav runt min hals <3 
 


Felux och Dessie <3 




__________________________________________________________________



Festivals The Oscars Gossip
Hedda
Hedda är min lilla valp som har bott hos oss i en vecka och två dagar. Jag känner henne givetvis inte lika väl som Dessie men för varje dag märker jag mer och mer i hennes personlighet och känner mer band för varje framsteg. 

Hedda är min allra första valp. Dessie tog jag över som vuxen nämligen. Det är spännande, jobbigt, roligt, givande, tärande och väldigt mysigt med Hedda. Hon gillar att lära sig saker och förstår snabbt. Hon är väldigt modig, duktig på att lyssna, gillar att leka och det gör vi varenda dag - lekleklek är så bra som belöning! Hon är ett matmonster som de flesta goldens är och därmed lätt att belöna med godis i minsta framsteg. 

Hedda är väldigt efterlängtad. Då "min" första tik dog, ur en kull innan Hedda (från andra föräldrar men samma uppfödare) blev väntan olidlig. Jag väntade hela första kullens resa innan dom blev födda och sedan fick jag vänta på att Flamman (Heddas mamma) skulle löpa, paras, väntas och föda. 
Till slut flyttade hon hem till oss med dunder och brak. Det kommer bli en lång och rolig resa! 

Valpkursen till Hedda bokade jag långt innan jag fick hem henne. I början av oktober börjar vi vår första kurs ihop på HallåHund. Planerna för Hedda är inte spikade. Jag har en del kurser jag ska gå med henne i framtiden. Några av dom är jaktapportering och lydnad. 

I november ska Hedda debutera på utställning! Jag och min uppfödare Tina ska ställa och jag tror (och hoppas!) att Tina ska ställa Gnistan, Heddas syster. Vi ska ställa i Skara och någonstans i Halland. Tjoho! 

Hedda är svår att inte tycka om. Hon är vädigt kavat, trevlig och intresserad. När hon är som pussigast och mysigast vill jag nästan gråta en skvätt av lycka. <3 

Från dagen då jag hämtade henne <3 


I bilen på väg hem


Så liiiiiiten!







Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Vilken mat äter din hund
Dag 6 – Renrasig eller blandras
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Ditt bästa godisrecept
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane
Dag 19 – Varför har du hund
Dag 20 – Ditt mål för 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar