lördag 28 februari 2015

Elfsborgs BK

Idag har jag och Mathilda vart på Elfsborgs BK och tränat. Jag var tjockt klädd från topp till tå förutom att jag inte hade vantar med mig vilket jag starkt ångrade under dessa två timmar. Satan vad kallt det blev till slut, hua! Jag och Hedda fick fin hjälp av Mathilda och träningen blev riktigt bra. 

Först gjorde vi kontaktövningar som var rätt basic men bra att starta med. Därefter tränade vi följsamhet där jag gick bakåt och väntade på att Hedda skulle kolla mig i ögonen och inte på handen/godisen. Jag gjorde en del fintar och hon fattade grejen - bra! 

Jag gjorde även en del platsliggning där jag backade bakåt och kallade in henne efter en stund. Jag märker med henne i just detta att hon är väldigt uthållig på denna sortens träning och att hon vet vad som gäller. 

Något jag måste tänka på är att inte använda BRA utan JA ("ya") när jag belönar. Det är så svårt för braaa sitter i så djupt, men jag vill att det ska vara något jag kan säga under tiden vi gör något. Tex när vi koppeltränar och hon går bredvid mig vill jag kunna säga braaa utan att hon avbryter och tror att det momentet är avslutat. 

Inkallning tränade vi på också! Hedda och Mathilda gick bort från mig så jag inte skulle lämna Hedda. Det gick hur bra som helst och det var inga konstigheter! Nu är inkallning något som vi verkligen ska träna mycket på, för det är nödvändigt och behövligt i typ alla situationer som kan uppstå. 

Dessa två timmar var verkligen superroliga och jag blir lika inspirerad och glad av att träna med Mathilda för hon ger mig så bra tips och instruktioner och är bra på att peppa mig. En dag kommer vi vara lika duktiga som hon är tillsammans med båda sina hundar :* <3 

Min trollunge :*


så duuuuuktig! kunde gå jättelångt ifrån henne och hon låg kvar. Wie!

Mathilda och Felux!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar