måndag 30 juni 2014

Träna gamla hundar?

Det här med att träna gamla hundar är intressant. Vissa anser att när hunden kommer till en viss ålder ska den plötsligt sluta göra allt som är roligt här i livet. Sluta jogga, spåra, träna agility osv - "nu får du ligga på din pläd på golvet i vardagsrummet hela dagarna tills du dör". Usch! 

För mig är det viktigt att man håller den gamla hunden aktiv. Dessie gillar att få göra saker och använda hjärnan. Jag vet vad hon gillar att göra och skulle jag ta det ifrån henne för att folk kanske tycker att jag är elak för att jag tränar henne när hon är gammal? I så fall känner dom inte mig och min hund på riktigt. 

När vi kör agility är det låga hinder som gäller, aldrig de som hon skulle hoppat om hon skulle tävla, dvs large. Dessie hoppade lika låga hinder som Goldie (Kinesisk nakenhund) sist. Hon behöver inget annat men hon behöver få göra något som hon tycker är riktigt roligt. 

Till hösten ska vi köra på med mycket mer viltspår. Rallylektioner ska vi gå också! Tänk vad mycket det finns som man kan göra tillsammans med sin hund även om det är en liten veteran. Självfallet måste man individanpassa träningen och det gäller ALLA hundar - omusklade, stressade, unga, tjocka, gamla. 

 Hon lär sig själv och mig massa saker fortfarande. 

<3


1 kommentar:

  1. Vi kör på med mer tunnlar framöver tycker jag! Tänk vad kul om hon som veteran kunde starta i tunnelklass? :D

    SvaraRadera